تحلیل ماشین ایسوزو
شرکت ایسوزو در سال ۱۹۱۶ آغاز به کار کرد. این شرکت نام خود را از نام رودخانه ای در ژاپن گرفته برگرفت.
یکی از محصولات این شرکت “کامیونت ایسوزو ” می باشد.
کامیونت ایسوزو جز محبوب ترین نوع کامیونت موجود در ایران محسوب می شود و به دلیل اینکه کاربری های بسیار زیادی دارد نظر راننده را به خودش جلب کرده است.
در اگروه بهمن در سال ۱۳۸۲ شروع به تولید کامیونت ایسوزو تحت لیسانس شرکت ایسوزو کرد .
سه نسل ایسوزو :
تا کنون ۳ نوع ایسوزو وارد بازار شده است ، ایسوزو نسل قدیم که به چهار چراغ معروف هستند و از سال ۸۲ الی ۸۵ در حال تولید بودند .
نوع دوم از ایسوزو که به نسل دوم معروفند و از سال ۸۶ تا ۹۲ تولید می شدند.
آخرین نسل از ایسوزو ها که به نسل جدید و نیوفیس ها (۷۰۰P) معروفند که از سال ۹۳ تا کنون در حال تولید هستند.
بررسی ظاهر :
اگر بخواهیم به بررسی داخل اتاق این کامیونت بپردازیم ، اولین چیزی که نظر راننده را جلب میکند راحتی در سوار و پیاده شدن این کامیونت و هم چنین دید گسترده شیشه ها و بزرگی آینه هاست.
صندلی ها در تناژ ۶ تن به صورت ساده و در تناژ ۸ تن به صورت بادی هستند.
کیسه هوای راننده و سرنشین یکی از چیزهای جالب در این ماشین است .
همانطور که میدانید شیشه بالابر ها برقی است و در ها را می شود با ریموت کنترل کرد.
و البته مسائلی هست که بسیاری از راننده ها به آن اعتراض دارند. یکی از این مسائل کوچک بودن فضای اتاق و نداشتن جای خواب در این کامیونت است .
قطعا اگر بشود این مسائل را حل کرد محبوبیت این کامیونت دو چندان می شود .
شاسی این ماشین نردبانی است و هفت تیرک عرضی در آن استفاده شده است.
طول شاسی ، ۷۷۳۵ میلیمتر است و عرض آن ۸۵۰ میلیمتر است و ضخامت شاسی ۶ میلیمتر است و طول محور های این کامیونت ۳۸۱۵ میلیمتر است .
این کامیونت از نظر راننده ها به زانتیای بارکش معروف است.
اولین چیزی که نظر راننده ها را به خودش جلب میکند کیفیت و طول عمر بالای قطعات این کامیونت است.
چیزی که سبب می شود خیلی دیرتر از برند های دیگر کامیونت به تعمیرگاه احتیاج پیدا کند .
نکته مهم بعدی موتور ۶ سیلندر خطی سوپاپ بالای این ماشین است که در تناژ ۸ تن است و همچنین موتور ۴ سیلندر خطی سوپاپ بالای این ماشین در تناژ ۶ تن است که با تکیه بر این موتور حدود ۱۵۰ اسب بخار و ۲۶۰۰ دور در دقیقه انرژی تولید می کند و مجهز به توربو شارژ و اینترکولر است که با حجم حدود ۵۱۹۳ سی سی باعث شده تا این کامیونت نسبت به مشابه های خودش قدرت بالاتری داشته باشد.
البته لازم به ذکر است که این موتور قوی به یک گیربکس ۶ دنده نیز مجهز است که صفحه کلاج تک صفحه ای خشک و هیدرولیک آن باعث شده که از نظر موتور چیزی کم نداشته باشد.
سیستم تعلیق این ماشین به فنر تخت چند لایه مجهز است و کمک فنر هیدرولیکی دوطرفه که همه ی این ها با یک فرمان ساچمه گردان هیدرولیک تحت کنترل راننده است.
این کامیونت در سرعت چیزی از بقیه کامیونت ها کم ندارد .
مخزن سوختش چه در تناژ ۶ و چه در تناژ ۸ ، ۱۰۰ لیتر گنجایش دارد و مصرف سوخت آن نیز پائین می باشد.
همانطور که هیچ چیز بی عیب نیست ، یکی از معایب این کامیونت ها ترمز های روغنی آن است ه قدرت ترمزهای بادی را ندارد.
این کامیونت ها جز کامیونت های لوکس محسوب می شود و قیمت آن از مشابه های دیگر بسیار بالاتر است.