تفاوت سوخت گازوئیل و بنرین

تفاوت سوخت گازوئیل و بنزین در چیست ؟

در ایم قاله به تفاوت این دو نوع سوخت می پردازیم .

تنها سوخت طبیعی که در زمین یافت می شود نفت خام است .

نفت خام پس از استخراج و تصفیه توسط پالایشگاه ، به محصولات مختلفی جداسازی می شود.

ازجمله :

  • بنزین
  • سوخت جت
  • نفت سفید
  • گازوئیل

تفاوت سوخت گازوئیل و بنزین

اگر تا به حال بنزین و گازوئیل را با یکدیگر مورد مقایسه قرار داده اید،

مطمئنا می دانید که این دو نوع سوخت با هم تفاوت هایی دارند ، و حتی از نظر بو نیز متفاوت هستند.

  • گازوئیل سنگین تر و روغنی تر است
  • گازوئیل خیلی آرام تر از بنزین بخار می شود و نقطه جوش آن بالاتر از دمای جوش آب است
  • گازوئیل به دلیل سنگین تر بودن ، دیرتر بخار می شود.
  • این سوخت دارای اتم های بیشتر در  زنجیره های طولانی تر  نسبت به بنزین است .
  •  گازوئیل به پالایش  و تصفیه کمتری نیاز دارد و به همین علت نسبت به بنزین از قیمت پائینتری برخوردار است.

(معمولا بنزین زنجیره C9H20 و گازوئیل C14H30 است .)

  • سوخت گازوئیل به دلیل چرب بودن زیاد ، به عنوان سوخت دیزلی شناخته شده است.
  • بنزین در مقایسه با گازوئیل دارای چگالی کمتری است.

به طور متوسط یک گالن (3.8 لیتر) بنزین شامل ژول (125.000 BTU)

و گازوئیل شامل 155،000،000 ژول (147،000 BTU) است.

این مقدار با بهبود کارآمدی موتور دیزلی ترکیب می شود و دلیل طی کردن مسافت بهتر موتورهای دیزلی می باشد.

از سال 2004 ، تقاضا برای گازوئیل به علت هایی همچون افزایش صنعتی شدن و ساخت و ساز

در چین و آمریکا افزایش پیدا کرد.

طیف گسترده ای ماشین آلات و خودروها قدرتشان را از موتورهای دیزلی دریافت می کنند.

البته این سوخت در کامیون های سنگین موجب حرکت کند آن در بزرگراه ها می شود.

اما به حرکت قایق ها ، جرثقیل ، اتوبوسهای مدرسه ، اتوبوس های شهری ، قطارها ، ماشین آلات کشاورزی ، خودروهای امدادی و ژنراتور ها کمک میکند.

گازوئیل علاوه بر کارآمدی بالا مقرون به صرفه نیز می باشد.

94 درصد از حمل و نقل که با قایق ها ، قطار و کامیون ها ارسال میشوند به گازوئیل متکی است.

گازوئیل دارای مخالفان و موافقان متعددی از نظر محیطی است :

مخالفان معتقدند که میزان بالای ترکیبات نیتروژن آن و آزاد شدن دوده ، منجر به باران اسیدی می شود.

موافقان می گویند، که گازوئیل میزان کمی مونوکسید کربن ، هیدروکربن و دی اکسید کربن از خود ساطع می کند

که آلایندگی آن ها موجب گرم شدن زمین می شود. *

بهبود دیزل و بیودیزل (Biodiesel)

در این قسمت ، مقاله به اقدامات انجام شده در رابطه با محیط زیست می پردازیم .

در طول بحران بزرگ نفت در دهه 1970 کمپانی های خودرو ساز اروپائی ، دست به تبلیغات تجاری در مورد استفاده از موتورهای دیزلی برای جایگزینی موتور بنزینی کردند.

اما اشخاصی که موتورهای دیزلی را مورد استفاده قرار دادند ، پس از پوشیده شدن خودروهایشان ، با دود سیاه

و مشاهده صدای زیاد ازین موتور نا امید شدند.

ساطع شدن همین دود از این موتورهاست که موجب ایجاد مه سیاه رنگ در شهرهای بزرگ می شود.

پس از گذشت 30 تا 40 سال اصلاحات و پیشرفت زیادی در خصوص پاکیزگی و عملکرد این موتورها انجام شده است.

اکنون ابزارهای سوخت تزریقی  با استفاده از سیستم های پیشرفته که احتراق سوخت ، کاهش آلایندگی، افزایش کارآمدی را زیر نظر میگیرند ، کنترل می شود.

تصفیه بهتر سوخت دیزلی ، همانند سوخت دیزلی با کمترین میزان سولفور

، میزان آلایندگی مضر آن را کاهش ، و ارتقای موتور  ماشین باعث تطبیق پیشرانه با سوختی تمیز تر برای داشتن روندی معمولی تر است.

تکنولوژی های دیگری ، همچون مبدل کاتالیستی و فیلترهای خاص CRT ، انتشار مواد خاص

مانند مونوکسید کربن و هیدروکربن را تا 90 درصد و حتی بیشتر کاهش می دهد.

ادامه ی این روند های استاندارد از طرف اتحادیه اروپا (EU)  از سال 2009

صنعت خودرو سازی را مجبور به تولید موتورهایی با آلایندگی کمتر کرد.

این سازمان امیدوار است که با این کار بتواند مواد ساطع شده سوخت را از 25 میلی گرم بر کیلومتر به 5 میلی گرم بر کیلومتر کاهش دهد.

آیا تاکنون نام بیودیزل را شنیده اید ؟

آیا شما هم فکر میکنید این سوخت مشابه گازوئیل است ؟

شما میتوانید با تغییرات جزئی  و حتی در برخی موارد بدون هیچ گونه تغییری در موتور خودرو از بیودیزل به عنوان سوخت یا افزودنی استفاده نمائید.

این سوخت به جای نفت ، از روغن گیاهی یا چربی حیوانی به دست می آید که از لحاظ شیمیایی تجدید پذیر است.

نکته جالب این است که رادولف دیزل  در ابتدا دانه های روغنی گیاهی را برای سوخت اختراعش در نظر گرفت.